i HEART u

Saturday, August 28, 2010

aku ade panyakit kronik?


salam...
nak tanye...sape ade ubat untuk penyakit kronik yang tengah saye alami ni...
taw x cmne nak cari penawarnye and tolong la gitaw...
camne ye nak elak dari mudah terasa ngan orang2 di sekeliling kita...

aku xtaw sejak bila aku jadi begitu sensitip...
setahu sampai form5 aku jarang nak terasa ngan orang...
aku selalu wat bodoh je ngan perasaan aku ni...
kalau orang wat pape pun,hari kejadian berlaku tu je ingat...
the day after tomorrow tu da x ingat...

tapi semenjak masuk uitm kedah ni...
aku mudah sangat touching ngan orang...
kadang2 benda tu kecik sangat and aku taw bende tu x sepatutnye aku terasa tp aku terase jugak...

help me...
aku xsuke sangat dengan perasaan aku sekarang...
ape nak wat eh?
macam mane nak wat eh..?

aku kalau boleyh nak kikis perasaan ni sehabisnya dari muncul dalam diri aku...
sebab ustaz aku penah cakap...
"ishma,kalau orang wat pape jangan simpan dalam hati especially benda2 yang kecik sebab kalau asyik mudah terasa,kita xkan ade kenangan dengan kengkawan nanti....yang ade cume kenangan pahit...manisnye xde...tp jangan wat sampai mereka naik kepala...tengok keadaan waktu tue cm ne...whether kita boley touching ke x..?"

ade sesape ade penawar bagi sakit ni...
aku takut nak biarkan lame2...
takut memudaratkan perasaan n kesihatan...

muhshi2:makin lame hidup makin rase asam garam dunia... dunia xseindah yang dibayang2 kan..cuma Akhirat jugak la yang berkekalan n sedia menuggu kita..kat sane la seindah2 tempat (syurga)...

21 comments:

Fatin Aliyya said...

alolo..sabar yek ishma.kuatkan semangat..

tuelah ak pn kekdag ader feeling cmtue..yg pentg kau relax2 n sll bersbr n everythng insya allah willbe fine.:)

take care

MR. SYAH said...

aku xleh nk tolong..
sbb aku pun ada penyakit kronik tu..
hmmm...

poksudaus said...

ish2
perubahan kot
dulu2 poksu emo gile ngan sape yg suke wat bising
sekarang dah sedar diri tu dah tue sikit and manusia punye mulot nih kite takleh nak tutop
so... bare ajelah

hepy2 ek (^_^)V

Shukjessa said...

trase dgn sape? bestfriends kah atau dengan sesiapa pun?

kena belajar kawal emosi, pikir positif...banyakkan istighfar dan selawat.

byk2 berdoa, jln terbaik utk meluahkan perasaan, adalah melalui Nya

Unknown said...

tu la, simpan pun pyh. x simpan pun pyh kan

soffea said...

it's a normal thing, ishma.. maybe sbb kite tak matang lagi kot. dulu sy pon cmtu. sgt sensitif. tapi kwn2 mpengaruhi la.. mber jenis yg tak sensitif sgt.. lame2 jd ati cm kering skit. n smpai skrg nie, sy jenis yg tak kesah sgt org nak ckp pe. suke ati die. sabar je. tapi kalo smpai tahap menfitnah n mburuk2kan kite dgn cite2 rekaan tu, yg tu mmg bakal diserang la.. haha..


apepon, chill ya ;)

Unknown said...

eh! sama la aku pun sensitif jgk tp masa skola dulu la skrg kurang sikit xthu mcm mne ia berlaku..

Sidratul Muntaha said...

Agaknya semakin bertambah usia kita,jadi semakin sensitif kot.Lagi satu,kita jadi sensitif lebih pada orang yang terdekat dgn kita.Contoh org yg kita percayai atau kawan baik.Jadi,bersederhana dalam memberi kepercayaan. taku bila dilukai,susah nak sembuh dan terima hakikat. Mungkin. :)

nuriz said...

org kata bila manusia tu meningkat tambah2 org tua dia sensitip dgn anak anak dia, hehehe

kes adik ni..muda lagi heheh..apa apa2 kita tak perlu simpan dlm hati takut nanti kita terlalu byk pikir dan memeningkan kepala je. jalani hidup dgn memikirkan benda yg positif..yehaaa!! hehehe

junichi eija said...

ilek ar bai.. langit x salu cerah.. lu go on je.. jgn dlayan dak2 yg wat lu tacing.. meke xpnting.. lau dowg pnting dowg xkan wat lu tacong bai

Unknown said...

ape2pun bawak2 bersabar yer anggap je ni dugaan... :)

eik`S noName said...

uhh...btol kate2 ustaz tu....
penawarnya, perasaan ishma sendiri...
kne pandai kawal...

Unknown said...

nak cakap senang nak buat mencabar.tapi cuba la sampai berjaya.hee.think positive.aa.

atok said...

always take it easy ;DD

ainraus said...

same goes with me...
having a same problem with you.. :(

Nas said...

sabar ea ishma..
aku nie pon tak tahu nak ckp ape sebab aku nie sometimes emo skjp...
tapi xlame la...harap2 ko jgn la sensitif sgt walaupon bende tue perkara kecik jewp...

hans said...

ko xpayah fikir sangat
kadang2 bila kita layan perasaan kita memang jadi macam tu
be cool ok

P/S : Kepada Penggemar Telur Ayam! Awas! Hati - Hati Dengan Telur Ayam Palsu!

::FAIZ:: said...

Selamat hari merdeka

Unknown said...

salam, kita kena sabar dan selalulah berhubung dgn pencipta kita dgn amalan-amalan yg dapat menenangkan fikiran dan hati kita....setiap sesuatu yg orang lakukan samada baik atau buruk kpd seseorang pasti ada balasannya...

Nikmat & Kehidupan said...

ishma... penyakit kronik tu pun kita ade jugak... huhu

NARDtheNERD said...

alaaa..
jgn la touching touching.
perubahan menjadi wanita.
biasala.

=))